Elmann Offentlig Virksomhed & Forvaltning er kendt for sit specialiserede og dybdegående kendskab til den offentlige sektor samt det politiske miljø i forvaltninger og kommuner.
Elmann har tæt kontakt med de relevante myndigheder og har stor erfaring inden for hvilke vilkår den offentlige sektor er underlagt og de tilknyttede politiske processer. Medarbejderne hos Elmann har indgående og betydelig erfaring med at løse de forvaltningsretlige problemstillinger, som opstår i mødet mellem myndighederne, borgere og virksomheder. Vi rådgiver dagligt, især kommuner og erhvervsvirksomheder, om offentlig ret og fører mange principielle sager ved domstolene.
Elmanns afdeling er eksperter i offentlig regulering og rådgiver både kommuner, regioner, offentlige virksomheder, medicovirksomheder samt erhvervsvirksomheder.
Vi bistår blandt andet med:
- Offentlig-Privat innovation- og samarbejde (OPI og OPS)
- Innovative udbud og OPI
- Retssager for offentlige myndigheder
- Rådgivning for udbud og klagesager
- Komplekse kontrakter
- Miljø- og planret
- Konkurrenceret
- Social ret og social økonomi
- Kommunernes regres
Offentlig virksomhed og persondata
Alle offentlige myndigheder skal med andre ord forholde sig til kravene til korrekt behandling af personoplysninger, idet man ligger inde med oplysninger om medarbejdere og borgere.
Elmann bistår med:
Håndtering af persondata i forbindelse med
- Kommunens afgørelsessager
- Borgernes egen-access
- Henvendelser fra de registrerede vedrørende behandlingen af personoplysninger
- Etablering af whistleblowerordninger
- Overvågning, kontrol og registrering af medarbejdere og borgere
- Videregivelse til andre myndigheder
- Overførsel af data ud af EU
IT-sikkerhed
- Databehandleraftaler og underdatabehandleraftaler
- Opbevaring og sletning af personoplysninger
- Forvaltningsretlige krav til sikkerheden
Complianceproces
- Udarbejdelse af konsekvensanalyse (PIA)
- Etablering af DPO-funktion (databeskyttelsesrådgiver)
- Udarbejdelse af politikker og uddannelse af personale
- Rådgivning om tekniske og organisatoriske forandringer
Databrud
- Håndtering af bruddet
- Anmeldelse til Datatilsynet
- Bistand ved Datatilsynets undersøgelse
- Underretning til de registrerede
- Håndtering af erstatningskrav
- Håndtering af bødekrav
- Sikring mod fremtidige databrud